Historien om ‘Esprit de Valdemar’
Duftende tendenser
I løbet af 1700-tallet var blomsterduftende
parfumer, som tidligere kun havde været for det bedre borgerskab, nu for
alvor ved at slå igennem hos en bredere skare. Både til mænd og kvinder.
Særligt Eau de Colognen fra Køln var et hit, og Apoteker Mads Graa Aarsleff i
Vordingborg havde da også længe syslet med ideen om at fremstille en dansk
pendant. Som tænkt så gjort. Han drog på studietur til Køln (Cologne) og lærte
sig teknikken.
Valdemars Ånd
Apoteker Aarsleff var kendt som en virksom mand
og med den nødvendige salgsbevilling fra kongen i hus, var han ikke længe
om at engagere egnens kvinder til at plukke de vidunderligt duftende
roser, der voksede på bankerne omkring Vordingborg slotsruin. Roserne blev
destilleret og kom på flaske – og endelig den 26. februar 1836 kunne Danmarks
allerførste parfume, Esprit de Valdemar, lanceres
Bevilling fra Kongen var nødvendig for at apotekeren kunne starte sin nye duftende virksomhed.
Smukt håndskrevet med blæk. Næsten et helt lille kunstværk!
Gåsetårn som varemærke
Det fornemme franskklingende navn, der på dansk
betyder ’Valdemars Ånd’, var i øvrigt en kærlig reference til de danske
konger, Valdemar den Store, Valdemar Sejr og Valdemar Atterdag, der alle
historisk havde haft stor betydning for Vordingborg.
Det blev da også Gåsetårnet, Vordingborgs
vartegn, som Aarslef valgte som Esprit de Valdemars ikoniske varemærke
Parfume til Hoffet
Firmaet blev i 1842 overtaget af Aarsleffs søn, H. C. Aarsleff, der var apoteker i Præstø og desuden barber og chokoladefabrikant. På det tidspunkt var Esprit de Valdemar Eau de Cologne allerede en succes. Firmaet voksede og blev senere overtaget af apotekerens to døtre, der drev firmaet videre frem til 1932, hvor det blev opkøbt af De Danske Spritfabrikker. Esprit de Valdemar havde nu også opnået den store ære at blive Kongelig Hofleverandør
Duften af Danmark
Gennem årene kom flere produkter til. Især hårvandsmærkerne Fougére, Portugal
og Brillantine blev store sællerter, som op gennem 1900-tallet i hastigt tempo
blev solgt fra barbersaloner over hele landet. Snart var de fast inventar på
toilethylden i de fleste danske hjem. Esprit de Valdemar var blevet hele
Danmarks duft.
Marketing-hajer
En del af succesen bør tilskrives Aarsleff-familiens næse for markedsføring.
Store branding- og reklamekampagner blev søsat, nærmest før begrebet
overhovedet var opfundet. At vælge Gåsetårnet som varemærke og bruge det som
skruelåg på parfumeflaskerne var et genialt træk, som var med til at sætte
Vordingborg på landkortet. Og at sende reproduktioner af landskabsmaleren J.Th.
Lundbyes maleri af Gåsetårnet ud som vægpryd til landets barbersaloner skulle
også vise sig at et både smart træk og en god investering. Lundbye var netop
kendt for at male det typisk danske, og reproduktionerne blev hængende i
salonerne i årevis.
Esprit’en klarer alt!
I 1950’erne havde De Danske Spritfabrikker
overtaget roret, og nu tonede tidens største skuespillere Ib Schønberg og
Oswald Helmuth frem i dyre biografreklamer – det nye marketingskyts. Deres
humoristiske præstentation af duftevandets mange fordele har helt sikkert vakt
opsigt i biffens mørke. Vidste du for eksempel, at Esprit de Valdemar kan
bruges til at fjerne røglugt? En af filmene ligger i dag på youtube. Herlig
retro og helt skøn. Bliv klogere på Esprit’en med videoen her.
Retro – på den fede måde
I slutningen af 1990’erne forsvandt Esprit de
Valdemar ud af markedet i en årrække, men er nu tilbage til gavn og glæde for
trofaste fans. Det siges, at de unge mænd igen er ved at få øjnene op for
hårvand og brillantine. Måske som afløser af hårvoks… hvem ved? Dagens tip til Camønovandrerne:
Esprit de Valdemars ‘Portugal’ (den gule) er alletiders opfrisker på varme dage
– eller til morgentoiletten ved shelteret. Og hvem ved….Måske den også holder
myggene på afstand? Tjek den ud i museumsbutikken og køb dit eget eksemplar!
Historien og billeder om ‘Esprit de Valdemar’ er lånt fra Møns Museums’ hjemmeside